Uncategorized

Review: Naşterea Iernii de Brian Ruckley

“Lumea Fără Zei”

“Se spune că lumea nu mai e ce a fost odată. La început a fost o singură rasă. Dar i-a dezamăgit pe zeii care o făcuseră şi aceştia au distrus-o. În locul ei au creat alte cinci, rasele celui de-Al Doilea Ev: Whreinină şi Saolina, Huanină şi Kyrinină şi Anaină.

Acum, după veacuri întregi de vrajbă şi trădări, urmaşii rasei Anaine, împărţiţi în clanuri Blood, se războiesc între ei cu aceeaşi sete neostoită de sânge. Armistiţiul fragil dintre Adevăraţii Blood este pus în pericol când oştirile Drumului Negru se întorc din surghiunul în care au fost izgonite. Însă, în timp ce vuietul bătăliei se înăspreşte, un om îşi urmează calea, la capătul căreia o putere cumplită va prinde viaţă în el – iar moştenirea sa va rămâne scrisă în sânge.”

Dacă recenzia mea te va convinge în totalitate şi îţi vei dori să citeşti “Naşterea Iernii” de Brian Ruckley atunci o poţi cumpăra de AICI.

Mulţumesc Editura Rao pentru şansa de a citi această poveste feerică, captivantă şi plină de suspans.

Gândurile mele (Laura):

Chiar de la început, citatul de pe coperta romanului mi-a captat atenţia şi mi-a plăcut foarte mult: “Este o lume a gheţii/ Este o lume a sângelui/ Este o lume fără zei”

Iar titlul parcă ar vrea să ne relateze că urmează ceva nou, minunat şi fantastic de bun. Despre copertă pot spune că nu este obiceiul meu de-a judeca o carte după ea dar cred că oricine a ales-o a ştiut să facă un lucru bun atrăgând mai mulți cititori. Din momentul în care am văzut coperta m-a atras şi mi-am dat seama că voi avea parte de o aventură captivantă plină de suspans, istorie şi mitologie antică.

Nici nu ştiu cum să încep, sunt foarte uimită că am descoperit această carte scrisă de un scriitor pe care l-aş putea numi: “AL DOILEA GEORGE R.R. MARTIN”. Ştiu că vă veţi întreba cum m-am putut gândi la aşa ceva dar citind cartea “Naşterea Iernii”, m-am simţit ca şi atunci când am citit “Game of Thrones”. Acest roman mi-a atras atenţia şi ma făcut să îl îndrăgesc încă din primele pagini, datorită descrierii frumoase, de la început despre amestecul de fum şi ceaţă care mi-a creat un efect aproape de vis dar puţin mai brutal şi mai înspăimântător. Personal cred că acest roman epico-fantastic este splendid şi sunt foarte încântată că am avut ocazia să o citesc şi să mă bucur că este pe raftul bibliotecii mele.

“Naşterea iernii” este un roman foarte drăguţ, cu o proză foarte bine realizată, cu personaje interesante, cu o acţiune şi o lume care îţi stârnesc curiozitatea făcându-te să vrei să o “devorezi” cu cea mai mare plăcere. De câte ori puneam cartea jos şi făceam o pauză, abia reuşeam să mă abţin să nu o iau din nou, în mână şi să o citesc în continuare. Este o povestea originală, cu totul neobișnuită și distinctivă, comparativ cu orice altceva ce am citit vreodată. Am citit-o cu mare atenţie şi încordare deoarece vroiam să o trăiesc, să o simt şi să o înțeleg pe deplin.

Pentru a atinge şi atrage cititorii Brian Ruckley a creat o lume eroică cu descrieri realiste şi cu o prezentare extrem de detaliată a bătăliilor sângeroase, a comploturilor şi a trădărilor care au loc aproape le tot pasul.

” Se uită la soare, o sferă mistuitor de luminoasă pe un cer perfect albastru.

Putea auzi vulturii şi corbii le putea vedea formele întunecate alunecând în spirale lipsite de efort.

Nu părea un loc rău, o zi rea să moară.”

“Naşterea Iernii” este prima carte din trilogia “The Godless World” și ne spune povestea unei lumi fără zei şi a unui regat pe cale de război. Este o poveste epico- fantastică, aflată într-o lume bogată în magie, cu războaie, religie, politică și intrigi, prin care unindu-le pe toate abilul scriitor, a ţesut o poveste care curge foarte minunat din rândurile şi paginile romanului. Brian Ruckley este foarte bun la descriere, munții, copacii, cursurile de apă sunt frumos prezentate și modul în care el scrie despre scenele de luptă te face sa te simţi prezent chiar acolo înfruntând lumea rea și aspră. Şi chiar dacă uneori autorul se mai pierde în detalii, nu că asta ar deranja prea mult, cu situaţiile grele în care sunt puse personajele acest lucru face doar să ne demonstreaze că ele sunt în stare să îndure călătoriile lor prin salbaticie. Uneori personajele se află în situaţii dificile precum lipsa mâncării, mersul pe jos este foarte alert, îndură frigul şi umezeala neavând haine suficiente dar rezistă şi depăşesc momentele cu multă tărie, ambiţie şi devotament.

Magia prezentă la tot pasul este variată şi personajele au abilităţi speciale. Astfel unul dintre personajele principale din poveste utilizează magia pură şi are capacitatea de a avea o “citire” a oamenilor, descoperind dacă ei ascund lucruri, sau dacă mint. Un alt personaj îşi poate folosi vocea pentru a-i influenţa pe oameni şi a-i îndruma să facă unele lucruri pe care nu le vor. Astfel, magia are o calitate foarte misterioasă care se încadrează perfect în această lume.

Totul începe cu povestea Zeiilor care au creat la început o singură rasă, numită Rasa Primului Ev, care i-a dezamăgit, apoi, au hotărât cu inimile strânse că trebuie să o distrugă şi au creat alte cinci rase pe care le-au numit: Rasele Celui de-al Doilea Ev. Dar din cauza războiului pe care l-au creat între ele, Zeii au fost foarte dezamăgiţi şi au luat hotărârea să plece din lume spre locurile de dincolo şi să ia cu ei tot ce aveau rasele mai bun. Aşa s-a sfârşit perioada celui de  Al Doilea Ev şi a început Al Treilea Ev, dar fără zei. Locul zeilor a fost luat de către “Thane” care guvernau în toate împărăţiile şi ca deobicei au apărut alianțe și certuri politice. Prologul începe în anul 942, când un grup de oameni au fost alungați din patria lor în zona arctică, unde era de așteptat ca toţi să moară sau să fie înrobiţi de către cei care locuiesc deja acolo. Apoi urmează descrierea momentului în care urmaşii lui Black Road se reîntorc după 160 de ani, în minunatul loc pe care ei îl numesc “acasă”. Thane of the Blood şi Thane of the Black Road Blood sunt doi regi, bolnavi de putere care au de partea lor oameni buni care sunt prinşi în mijlocul bătăliei pentru putere dintre cei doi. Personalitatea puternică, împreună cu dinamica lui Roth şi Orisian, misterul lui Inurian şi secretul lui Kyrinin fac ca lucrurile din roman să devină, pe parcurs, tot mai interesante şi mai palpitante.

Ştiu că este cam greu de înţeles şi să fiu sinceră primele 100 de pagini au fost grele, lente şi am fost puţin confuză pentru că încercam să îmi dau seama de intriga şi povestea din spatele fiecărui complot şi a fiecărui personaj. Eram bulversată de faptul că atunci când lucrurile deveneau liniştite şi totul era bine, dintr-o dată scriitorul avea grijă să schimbe scenele de acțiune. Iar când era vorba de scene cu bătălii acţiunea devenea foarte sângeroasă.

Războiul care se crează ne este dezvăluit din toate părțile şi asta chiar mi-a plăcut. Ne este prezentată chiar şi o imagine mai detaliată, cu Kyrinin și na “kyrim” care sunt jumătate oameni și jumătate Kyrini, copii care, prin amestecul de rase, au dobândit anumite puteri mentale. De-a lungul istoriei, aceste rase şi-au folosit influența pentru a prelua şi cucerii prin crimă multe regate. Acțiunea ne prezintă povestea luptelor în timpul conducerii marilor seniori, Bloods.

Black Road Bloods, se luptă să-și recapete patria şi pentru a se întoarce pe acele meleaguri în care s-au născut. Exilați, în nord, fanaticii Black Roads Bloods sunt hotărâţi să invadeze şi să atace cu o pofta de răzbunare puternică rasa umană. Cruzimea lor, dorinţa şi pofta de sânge împreună cu cruzimea unui om care caută să “activeze în întregime puterea teribilă pe care el o simte în el însuși”. În cazul în care el va reuşi să facă acest lucru, atunci el se va ridica deasupra tuturor şi toţi se vor teme de el. Dar oamenii care locuiesc acolo-Trues Bloods, nu vor să accepte acest lucru şi vor să apere cu orice preţ ceea ce au şi sunt hotărâţi să repete istoria fiind pe deplin dispuși să-i exileze din nou. Black Road Bloods îi au ca aliați pe oamenii elf care sunt conduşi de un mag numit Aeglyss, dar această alianță fragilă este imposibil să reziste prea mult la presiunea care se crează. În schimb, Trues Bloods, în ciuda aspectului lor, erau împărțiţi în mai multe “haigs” (triburi), unii dintre ei ne dorind, să se implice în război.

Eroii din poveste, Orisian, Anyara, Taim, sunt prinşi la mijloc şi încearcă să facă tot ce pot pentru a anula acest război. Aflat în partea de sud a Veil Stones, Orisian nan Lannis-Haig începe o luptă plină de speranță pentru a se împotrivi războiului care urmează să se creeze şi să fie foarte sângeros.

Se pune accent pe război, lupte și intrigi cu puţină tentă religioasă şi cu interacțiuni între personaje în mare parte masculine. Autorul prezintă persoanele de sex feminin doar ca fiind materne, fecioare naive și femei bogate, ticăloase sau stricate, dar nu pune accent pe interacțiunea dintre sexul masculin şi feminin. Singura descriere, romantică care ne este prezentată, mai pe scurt şi de la distanță este cea dintre un erou de sex masculin care este atras de un războinic de sex feminin. În mod clar autorul evită să prezinte iubirea şi o face să fie practic absentă în roman.

Autorul trage cititorul într-o lume în care există multă bucurie în cruzime, o lume care are o foame puternică pentru ucidere şi crime iar moartea, rănile sau bolile sunt acceptate ca fiind ceva normal şi natural.

Ce mi-a plăcut:

-Acţiunea este foarte tare.
-Am aflat multe lucruri despre diferite specii care sunt obligate să interacţioneze.
-Spionajul şi intriga politică au fost geniale.
-Stilul şi lumea descrisă de scriitorul Brian Buckley m-au purtat pe meleaguri de vis.
-Personajele feminine sunt prezentate ca fiind la fel de bune ca şi cele de sex masculin.
-Personajele, în general au fost toate interesante şi nu au existat super eroi.
-Finalul care te face să îţi doreşti să afli mai multe.

Ce nu mi-a plăcut:

-Începutul este foarte lent.
-Finalul este spectaculos dar te lasă cam în suspans şi vreau continuarea.
 Nu vă dezvălui mai multe pentru că vreau să vă las pe voi să aflaţi continuarea dar pot să vă spun  că finalul este unul spectaculos şi glorios.

Caracterizarea personajelor:

Orisian, un prinț, este cred personajul principal. E tânăr și lipsit de experiență, dar se schimbă atunci când împărăția tatălui său este invadată şi este atacată prin surprindere. El este eroul tipic tânăr, care este forțat să se lupte pentru viața lui după ce familia sa este atacată și sacrificată. Orisian este singurul personaj care este descris mai concret și mai detaliat. M-am bucurat să citesc despre caracterul lui, despre felul lui de-a fi și eram foarte nerăbdătoare să aflu mai multe detalii despre acţiunile lui sau despre ceea ce se petrece în jurul lui. Mi-a plăcut, de asemenea, faptul că el nu este “cel ales” și că el a întâmpinat probleme în mânuirea unei săbii. El nu este un super-erou, ci un adolescent care trebuie să descopere care este viitorul şi să afle unde este locul lui în lume.

Există şi trei personaje feminine care sunt mai interesante – Anyara, Yvane și Ess’yr.

Anyara, este sora lui Orisian ea a progresat încet în roman, dar cred cu tărie că peronajul se va mai dezvolta şi se va mai implica mai mult în continuarea trilogiei.

Personajul negativ cel mai interesant este un om cu mult caracter. Acest om, Agelyss, este născut din uniunea dintre om și Kyrinin și are o putere care nu a mai fost  văzută de multe sute de ani. Cu toate acestea, el este în mare parte un personaj nesigur cu o nevoie patologică de a fi acceptat. Oriunde mergea, încă de mic copil, era marginalizat şi maltratat şi toată lumea spunea despre el că este o “bestie neagră la suflet”.

Recomand cartea tuturor celor care cred în magie, iubitorilor de poveşti feerice pline de  suspans, mitologie, fantezie care vor să se bucure de o acţiune sinistră şi totodată luminoasă care să vă ţină nu doar cu sufletul la gură dar să vă facă să vă doriţi şi continuarea.

Iubitorii şi fanii lui George R.R.Martin vor fi foarte încântaţi când vor citi această carte.

“Norii cenuşii se adunară, înăbuşind răsăritul soarelui. Vântul scăzu.Copacii se liniştiră şi o tăcere grea coborî. Sângele bărbatului se uscase în cruste, în pârâri negre unde i se scursese din încheieturi. Capul îi spânzura înainte. Nu se mai mişcase de mai multe ore, dar Kyrininii încă îl vegheau, cu ochii agăţaţi de trupul său gol. Părea deja pe jumătate mort.”

“Un vultur plana pe cer. Aluneca uşor în cercuri din ce în ce mai mici. În cele din urmă coborî spre Piatra Spartă…Undeva, departe, ţipă o bufniţă. Îi răspunse alta, şi mai îndepărtată, şi dialogul lor dură minute lungi. Norii începură să se spargă şi printre ei se ivi strălucirea stelelor. Apăru o Lună incompletă, răspândind o strălucire albă în jur.”